Mediterraans kerstconcert

Vrijdag 22 december 2023, 20:00 uur

Mediterraans kerstconcert

Hoe klonken kerstliedjes in de Renaissance? Hoe klonk popmuziek in het barokke Italië? En hoe verhoudt de christelijke muzikale traditie zich met de joodse? U hoort het in dit warmbloedige, intieme en temperamentvolle kerstconcert.

In het middeleeuwse Spanje en Portugal leefden christenen, moslims en joden in periodes van relatieve harmonie samen. De Spaanse Inquisitie maakte een einde aan deze multiculturele samenleving, waardoor de Sefardische joden zich verspreidden door Europa en Noord-Afrika. Deze culturele kruisbestuiving werkt door in de muziek uit die tijd en de eeuwen daarna. Dat is goed te horen in het mystiek klinkende kerstlied Senhora del mundo uit de Portugese Renaissance, en de Sefardische liederen die daarop volgen, gezongen in de Ladino-taal: een mengelmoes tussen Spaans en Hebreeuws. De liederen van José Marín (1619 – 1699) zijn zowel ontroerend als opzwepend. Het leven van deze Spanjaard is zeker opmerkelijk te noemen. Hij zat jarenlang gevangen op verdenking van moord en beroving, een persoon met twee gezichten dus.

Daarna reizen we naar Italië. Opvallend zijn de gelijkenissen tussen de muziek van de 17e-eeuwse Italiaan Domenico Obizzi (ca. 1630) en singer-songwriters van vandaag. Het concert eindigt in kerstsferen met twee tijdgenoten van de grootmeester Monteverdi: Giovanni Girolamo Kapsberger (1580 – 1651) en Biagio Marini (1594 – 1663). Waar Kapsberger met name bekend stond om zijn luitcomposities en Marini om de viool, hebben zij beide ook verrassende en ontroerende liederen gecomponeerd.

Mediterraans kerstconcert

  • Anoniem (ca. 1500)
    Senhora del mundo
  • Sefardische melodieën (Anoniem, 14-15e eeuw)
    – Lavava y suspirava
    – La rosa s’enflorece
    – Hija mia
    – Morenica
    – Durme, hermozo hijico
  • Gaspar Sanz (1640 – 1710):
    Folias (barokgitaar solo)
  • José Marín (1619 – 1699)
    Uit: Tonos humanos
    – Ojos pues me desdeñais
    – Que dulçemente suena
    – Si quieres dar Marica en lo çierto
  • Santiago de Murcia (1673 – 1739)
    Tarantelas (barokgitaar solo)
  • Domenico Obizzi (ca. 1630):
    – Udite
    – Aura che qui d’intorno
    – Hor che vicin
    – Rompi, rompi mi core
  • Girolamo Kapsberger (ca. 1580 – 1651)
    Figlio dormi
  • Bagio Marini (1594 – 1663):
    Con le stelle in ciel
Sopraan

Channa Malkin

Channa Malkin staat bekend om haar meeslepende muzikale persoonlijkheid en creativiteit. Ze blinkt uit in een breed repertoire en debuteerde al op 16-jarige leeftijd als Barbarina (Le Nozze di Figaro) bij De Nederlandse Opera. In 2021 verscheen haar tweede soloalbum genaamd This is not a lullaby bij het label TRPTK, met daarop liederen van Weinberg, Tavener en Russische liederen van haar vader, Josef Malkin. Als soliste werkte Channa o.a. met het Koninklijk Concertgebouworkest, Holland Baroque en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Op het operapodium vertolkte Channa rollen als Monteverdi’s Poppea (Operadagen Rotterdam), Despina (Così fan tutte), Zerlina (Don Giovanni), Second Niece (Peter Grimes, Wadopera), Charite (Cadmus et Hermione) en recentelijk Papagena (Die Zauberflöte) bij de Reisopera. Met de zelf gecreëerde multimedia-opera Händel goes Tinder speelde Channa ruim 35 voorstellingen op de grote Nederlandse festivals en recentelijk ook bij de Händel Festspiele in Göttingen (Duitsland). Internationale optredens brachten haar dit jaar naar Spanje, Polen en Turkije. Daarnaast maakte Channa haar recitaldebuut in het Concertgebouw in Amsterdam.
Barokgitaar

Izhar Elias

Izhar Elias is één van de meest veelzijdige gitaristen van dit moment. Zijn poëtische stijl en grensverleggende programmering is gefundeerd op verdieping in de historische uitvoeringspraktijk (renaissance, barok en vroeg negentiende eeuw), kamermuziek en hedendaagse muziek, gecombineerd met multimedia. Izhar gaf tal van concerten in Europa, Rusland, Zuid-Oost Azië, Australië en de VS. Hij ontving de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt. Als solist werkte hij met orkesten als het Residentie Orkest, Radio Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest en Amsterdam Sinfonietta. Sinds september 2019 is Izhar als docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Izhar Elias heeft maar liefst 14 albums op zijn naam staan.

Kaartverkoop

Kaarten voor het kerstconcert zijn te verkrijgen via boekhandel Tomey in Culemborg, of online:

Koop online kaarten
Boekhandel Tomey