Hoe klonken kerstliedjes in de Renaissance? Hoe klonk popmuziek in het barokke Italië? En hoe verhoudt de christelijke muzikale traditie zich met de joodse? U hoort het in dit warmbloedige, intieme en temperamentvolle kerstconcert.
In het middeleeuwse Spanje en Portugal leefden christenen, moslims en joden in periodes van relatieve harmonie samen. De Spaanse Inquisitie maakte een einde aan deze multiculturele samenleving, waardoor de Sefardische joden zich verspreidden door Europa en Noord-Afrika. Deze culturele kruisbestuiving werkt door in de muziek uit die tijd en de eeuwen daarna. Dat is goed te horen in het mystiek klinkende kerstlied Senhora del mundo uit de Portugese Renaissance, en de Sefardische liederen die daarop volgen, gezongen in de Ladino-taal: een mengelmoes tussen Spaans en Hebreeuws. De liederen van José Marín (1619 – 1699) zijn zowel ontroerend als opzwepend. Het leven van deze Spanjaard is zeker opmerkelijk te noemen. Hij zat jarenlang gevangen op verdenking van moord en beroving, een persoon met twee gezichten dus.
Daarna reizen we naar Italië. Opvallend zijn de gelijkenissen tussen de muziek van de 17e-eeuwse Italiaan Domenico Obizzi (ca. 1630) en singer-songwriters van vandaag. Het concert eindigt in kerstsferen met twee tijdgenoten van de grootmeester Monteverdi: Giovanni Girolamo Kapsberger (1580 – 1651) en Biagio Marini (1594 – 1663). Waar Kapsberger met name bekend stond om zijn luitcomposities en Marini om de viool, hebben zij beide ook verrassende en ontroerende liederen gecomponeerd.