Op reis met Johann Jakob Froberger

Donderdag 12 oktober 2023, 20:00 uur

Op reis met Johann Jakob Froberger

Geen componist was zo Europees georienteerd als de uit Stuttgart afkomstige Johann Jakob Froberger (1616-1667). Hij trok naar Wenen en was vervolgens enkele jaren te Rome leerling van de de beroemde Frescobaldi. Terug in Wenen werd hij de hofclavecinist van keizer Ferdinand III, een groot muziekliefhebber, en diens broer aartshertog Leopold Wilhelm, die vanaf 1648 te Brussel resideerde. In de jaren 1649-53 reisde Froberger door Noord-Europa als virtuoos op clavecimbel en orgel en tevens als een soort geheim diplomaat in keizerlijke dienst. Via zijn muziek weten we van verblijven in Brussel, Leuven, Parijs, Londen, Dresden en St. Goar. De betreffende programmatische stukken, meestal klaagzangen voor clavecimbel, zijn uniek in hun persoonlijke stijl en bijzonder expressief. Hij was daardoor al tijdens zijn leven een legende.

Op reis met Johann Jakob Froberger

  • Johann Jakob Froberger (1616 – 1667):
    Toccata nr. 2 in d-klein (Wenen, 1649)
    Suite nr. 13 in d-klein (Parijs, 1652-1653):
    – Allemande fait pour remercier Mr le Marquis de Termes
    – Courante
    – Sarabande
    – Gigue: Le rétour de Mazarin à Paris
  • Johann Jakob Froberger:
    Suite nr. 14 in g-klein (Brussel en Leuven, 1650)
    – Lamentation sur ce que j’ay esté volé
  • Johann Jakob Froberger:
    Toccata nr. 1 in a-klein (Wenen, 1649)
    Suite nr. 30 in a-klein (Londen, 1651)
    – Plainte pour passer la Mélancolie
    – Courante
    – Sarabande
    – Gigue
  • Johann Jakob Froberger:
    Toccata nr. 14 in G-groot (Dresden, 1653)
  • Johann Jakob Froberger
    Suite nr. 27 in e-klein (St. Goar, 1653 ?)
    – Allemande faite en passant le Rhin
    – Courante
    – Sarabande
    – Gigue
  • Johann Jakob Froberger:
    Toccata nr. 1 in a-klein (Wenen, 1649)
    Suite nr. 30 in a-klein (Londen, 1651)
    – Plainte pour passer la Mélancolie
    – Courante
    – Sarabande
    – Gigue
  • Johann Jakob Froberger:
    Suite nr. 12 in C-groot (Wenen, 1654)
    – Lamentation faite sur la très douloureuse mort de sa Majesté Ferdinand IV
    – Gigue
    – Courante
    – Sarabande
  • Johann Jakob Froberger:
    Méditation fait sur ma mort future (Parijs, 1660)
Pieter Dirksen
Klavecimbel

Pieter Dirksen

Pieter Dirksen geeft recitals op clavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. De handelsuitgave van deze studie verscheen in 1997 en werd onderscheiden met een Praemium Erasmianum. Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Hij werkte mee aan de nieuwe uitgave van Bachs complete orgelmuziek bij Breitkopf & Härtel, reconstrueerde twee cantates voor de Stuttgarter Bach-Ausgaben, en is redactielid van het befaamde Bach-Jahrbuch. Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie.

Pieter Dirksen geeft recitals op klavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. De handelsuitgave van deze studie verscheen in 1997 en werd onderscheiden met een Praemium Erasmianum. Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Hij werkte mee aan de nieuwe uitgave van Bachs complete orgelmuziek bij Breitkopf & Härtel, reconstrueerde twee cantates voor de Stuttgarter Bach-Ausgaben, en is redactielid van het befaamde Bach-Jahrbuch.

Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie.

Kaartverkoop

Kaarten voor het concert van Pieter Dirksen zijn binnenkort te verkrijgen via boekhandel Tomey in Culemborg, of nu al online:

Koop online kaarten
Boekhandel Tomey