Napolitaanse klaviermeesters

Donderdag 24 februari 2022, 20:00 uur

Van Strozzi tot Scarlatti

Napels was de geboorteplaats van één van de grote genieën uit de muziekgeschiedenis: Domenico Scarlatti. In zijn klavecimbelsonates blaast hij de luisteraar omver met zijn originaliteit en levendigheid. Zijn onuitputtelijke fantasie komt voort uit de levendige Napolitaanse klaviertraditie, die al anderhalve eeuw eerder met Giovanni de Macque begon en die ook bij tijdgenoten van Scarlatti zoals Francesco Durante nog even vitaal blijkt. Kortom: een programma vol vuur en passie!

Napolitaanse klaviermeesters: van Strozzi tot Scarlatti

  • Giovanni de Macque (c.1550 – 1614): Capriccio sopra ‘re fa mi sol’
  • Gregorio Strozzi (1615 – 1687): Toccata seconda in g-klein
  • Bernardo Storace (c.1637 – na 1664): Ciaccona in C-groot (1664)
  • Francesco Durante (1684 – 1755):
    Amabile in a-klein ‘Autunno’
    Fuga in F-groot
  • Domenico Scarlatti (1685 – 1757):
    Twee Sonates in d-klein, K.213, K.191
    Twee Sonates in G-groot, K.241, K.201
    Drie Sonates in D-groot, K.511, K.444, K.492
Pieter Dirksen
Klavecimbel

Pieter Dirksen

Pieter Dirksen geeft recitals op clavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. De handelsuitgave van deze studie verscheen in 1997 en werd onderscheiden met een Praemium Erasmianum. Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Hij werkte mee aan de nieuwe uitgave van Bachs complete orgelmuziek bij Breitkopf & Härtel, reconstrueerde twee cantates voor de Stuttgarter Bach-Ausgaben, en is redactielid van het befaamde Bach-Jahrbuch. Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie.

Pieter Dirksen geeft recitals op klavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. De handelsuitgave van deze studie verscheen in 1997 en werd onderscheiden met een Praemium Erasmianum. Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Hij werkte mee aan de nieuwe uitgave van Bachs complete orgelmuziek bij Breitkopf & Härtel, reconstrueerde twee cantates voor de Stuttgarter Bach-Ausgaben, en is redactielid van het befaamde Bach-Jahrbuch.

Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie.

Kaartverkoop

Kaarten voor het concert van Pieter Dirksen zijn te verkrijgen via boekhandel Tomey in Culemborg, of online via klassiekemuziek.nl.

Koop kaarten voor dit concert

Er geldt een speciale festivalaanbieding: drie verschillende kaarten voor in totaal € 25,-. Ook deze aanbieding is te koop via Tomey en online via deze link.

Koop festivaltickets onlineFestivalaanbieding: 3 kaarten voor €25,-
Boekhandel Tomey